Pablo Farías Nazel
Profesor asociado
Doctor en Gestión y Administración de Empresas, Universidad de Valladolid, Valladolid, España
pfarias@fen.uchile.cl
+562 29781988
Biografía:
- Doctor en Gestión y Administración de Empresas, Universidad de Valladolid, Valladolid, España.
- Magíster en Finanzas, Universidad de Chile, Santiago, Chile.
- Ingeniero Comercial, Universidad de Chile, Santiago, Chile.
Dr. Pablo Farías es Profesor Asociado en la Universidad de Chile, donde imparte clases de Introducción al marketing, investigación de mercados, gestión de marketing, métricas de marketing, métodos de pronóstico y modelado de ecuaciones estructurales. Posee una licenciatura en Administración de Empresas y un Magíster en Finanzas de la Universidad de Chile, además de un Doctorado en Administración de Empresas (cum laude) de la Universidad de Valladolid, España.
Sus intereses de investigación se centran en estrategias de precios bajos, herramientas de promoción y métricas de marketing. Ha publicado 71 trabajos, incluyendo 5 casos de enseñanza, 13 artículos en revistas empresariales, 2 capítulos de libros y 51 artículos en revistas académicas (43 en Web of Science, 46 en Scopus), destacándose en revistas de negocios y marketing como Journal of Business Research, International Marketing Review, International Journal of Advertising, Journal of Services Marketing, Psychology & Marketing, Journal of Consumer Behaviour, Journal of Business & Industrial Marketing, International Journal of Bank Marketing, Management Decision y Business Research Quarterly.
Su investigación ha sido reconocida con 22 premios de instituciones como ACIEK, AEMARK, ASFAE/ENEFA, BALAS, CLADEA y Emerald Group Publishing. Además, ha recibido el respaldo de Conicyt Chile a través de la beca de investigación Fondecyt.
El trabajo del Dr. Farías ha sido destacado en periódicos y revistas empresariales en Chile y América Latina, como El Mercurio, La Tercera, Diario Financiero y América Economía. También ha sido mencionado por empresas y asociaciones gremiales como Entel y la Asociación Nacional de Anunciantes (ANDA). Ha participado como jurado en importantes premios de la industria del marketing en Chile, como el Salón de la Fama de Grandes Marcas, MKTG BEST y los Premios Effie.
English:
Dr. Pablo Farías is an associate professor at University of Chile, where he teaches introduction to marketing, marketing research, marketing management, marketing metrics, forecasting methods, and structural equation modeling. He holds a BS in Business Administration and a MS in Finance from the University of Chile and a Doctorate in Business Administration (cum laude) from University of Valladolid, Spain.
His research interests are in low price strategies, promotion tools, and marketing metrics. He has 71 publications including 5 teaching cases, 13 business magazine articles, 2 book chapters, and 51 academic journal articles (43 WoS, 46 Scopus) that have appeared in leading business and marketing journals such as Journal of Business Research, International Marketing Review, International Journal of Advertising, Journal of Services Marketing, Psychology & Marketing, Journal of Consumer Behaviour, Journal of Business & Industrial Marketing, International Journal of Bank Marketing, Management Decision, and Business Research Quarterly.
His research has won 22 awards granted by renowned institutions such as ACIEK, AEMARK, ASFAE/ENEFA, BALAS, CLADEA, and Emerald Group Publishing. His research has been supported by Conicyt Chile, through its Fondecyt research grant.
His work has appeared in leading business newspapers and magazines in Chile and Latin America such as El Mercurio, La Tercera, Diario Financiero, and América Economía. His work has also been mentioned by important firms and gremial associations such as Entel and the National Association of Advertisers (ANDA). He has served as a jury member for leading awards in the marketing industry in Chile such as Grandes Marcas Hall of Fame, MKTG BEST and Effie Awards.
Publicaciones Destacadas
2022 - Understanding online retail brand equity: a cross-cultural perspective.
Pablo Farías N. Journal of Services Marketing.https://doi.org/10.1108/JSM-07-2021-0259
2021 - Identifying the factors that affect the knowledge of mortgage loans’ total cost.
Pablo Farías N. International Journal of Bank Marketing.DOI: 10.1108/IJBM-12-2019-0457 - Volumen: 39 Número: 1 Páginas: 69-84
2019 - Family firms identity communication and consumers’ product involvement impact on consumer response.
Pablo Farías N, Orlando Llanos-Contreras , Manuel Alonso-Dos-Santos . Psychology & Marketing.Vol. 36. Pp 791 - 798
2019 - Determinants of knowledge of personal loans’ total costs: How price consciousness, financial literacy, purchase recency and frequency work together.
Pablo Farías N. Journal of Business Research.Volume 102, September 2019, Pages 212-219
2017 - Identifying the factors that influence eWOM in SNSs: the case of Chile.
Pablo Farías N. International Journal of Advertising.Vol. 36, issue 6, PP. 852-869
2023 -
Is this a family business? Effectiveness of implementing family businesses branding strategies on a radio platform
Pablo Farías N, Orlando Llanos-Contreras , Manuel Alonso-Dos-Santos .
https://doi.org/10.1002/cb.2135.
2022 -
Fall Seven Times, Stand Up Eight: Linking Project Management Innovation, Project Governance, and High-Performance Work Practices to Project Success
Syed Hassan Raza, Pablo Farías N, Mohammad Nasar Khan, Umer Zaman .
Frontiers in Psychology.
2022 -
Understanding online retail brand equity: a cross-cultural perspective
Pablo Farías N.
Journal of Services Marketing.
2022 -
Real Bounce Forward: Experimental Evidence on Destination Crisis Marketing, Destination Trust, e-WOM and Global Expat?s Willingness to Travel during and after COVID-19
Emenyeonu C. Ogadimma, Syed Hassan Raza, Pablo Farías N, Murat Aktan, Umer Zaman .
Sustainability.
2022 -
A Stitch in Time Saves Nine: Nexus between Critical Delay Factors, Leadership Self-Efficacy, and Transnational Mega Construction Project Success
Saba Abbasi, Pablo Farías N, Laura Florez-Perez, Umer Zaman .
Sustainability.
2022 -
The role of market and product category characteristics in local versus foreign language branding in Latin America
Pablo Farías N, Luis Torres.
Management Decision.
2021 -
Can Post-Vaccine `Vaxication` Rejuvenate Global Tourism? Nexus between COVID-19 Branded Destination Safety, Travel Shaming, Incentives and the Rise of Vaxication Travel
Muddasar Ghani Khwaja, Jerome Agrusa, Mahwish Anjam, Pablo Farías N, Murat Aktan, Umer Zaman .
Sustainability.
2021 -
Sustainable or a Butterfly Effect in Global Tourism? Nexus of Pandemic Fatigue, COVID-19-Branded Destination Safety, Travel Stimulus Incentives, and Post-Pandemic Revenge Travel
Syed Hassan Raza, Saba Abbasi, Pablo Farías N, Murat Aktan, Umer Zaman .
Sustainability.
2021 -
Shadow of Your Former Self: Exploring Project Leaders? Post-Failure Behaviors (Resilience, Self-Esteem and Self-Efficacy) in High-Tech Startup Projects
Muddasar Ghani Khwaja, Saba Abbasi, Pablo Farías N, Laura Florez-Perez, Tri Indra Wijaksana, Umer Zaman .
Sustainability.
2021 -
An Experimental Evidence on Public Acceptance of Genetically Modified Food through Advertisement Framing on Health and Environmental Benefits, Objective Knowledge, and Risk Reduction.
Paulo Ferreira , Pablo Farías N, Syed Hassan R, Umer Zaman .
International Journal of Environmental Research and Public Health.
2021 -
The Local Aspect in the Successful Brands in Latin America: Empirical Evidence of Its Prevalence, the Role of Local and Global Companies, and Its Effect on Consumers
Pablo Farías N.
Sustainability.
2021 -
Identifying the factors that affect the knowledge of mortgage loans’ total cost
Pablo Farías N.
International Journal of Bank Marketing.
2020 -
The Use of Fear versus Hope in Health Advertisements: The Moderating Role of Individual Characteristics on Subsequent Health Decisions in Chile
Pablo Farías N.
International Journal of Environmental Research and Public Health.
2020 -
Promoting the Absence of Pesticides through Product Labels: The Role of Showing a Specific Description of the Harmful Effects, Environmental Attitude, and Familiarity with Pesticides
Pablo Farías N.
Sustainability.
2019 -
Nutrition Labeling Schemes and the Time and Effort of Consumer Processing
Diego Vigueras Q, Alvaro Salgado Q, Pablo Farías N, Rene Quilodrin U, Manuel Alonso-Dos-Santos .
Sustainability.
2019 -
Family firms identity communication and consumers’ product involvement impact on consumer response
Pablo Farías N, Orlando Llanos-Contreras , Manuel Alonso-Dos-Santos .
Psychology & Marketing.
2019 -
Determinants of the knowledge of the total cost of consumer loans
Pablo Farías N.
Academia Revista Latinoamericana de Administracion.
2019 -
Determinants of knowledge of personal loans’ total costs: How price consciousness, financial literacy, purchase recency and frequency work together
Pablo Farías N.
Journal of Business Research.
2018 -
El Efecto de los Advergames, los Banners y el Tipo de Usuario sobre la Actitud hacia la Marca y la Intención de Compra
Pablo Farías N.
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios.
2017 -
Los determinantes del conocimiento del costo total de los avances en efectivo.
Pablo Farías N.
Trimestre Económico.
2017 -
Identifying the factors that influence eWOM in SNSs: the case of Chile
Pablo Farías N.
International Journal of Advertising.
2017 -
Determinants of perceived and actual knowledge of commission paid by contributors in the pension funds industry
Pablo Farías N.
Business Research Quarterly.
2017 -
A New Model for Measuring Salesperson Lifetime Value
Pablo Farías N, Eduardo Torres M, Roberto Mora C.
Journal of Business & Industrial Marketing.
2016 -
Measurement and graphic representation of cultural distances between Latin American countries
Pablo Farías N.
Convergencia-Revista de Ciencias Sociales.
2016 -
Las preferencias del consumidor usando el método de máximas diferencias
Pablo Farías N, Bruno Fistrovic.
RAE-Revista de Administração de Empresas.
2015 -
Determinantes del Éxito de las Marcas Globales y Locales en América Latina
Pablo Farías N.
RAE-Revista de Administracao de Empresas.
2015 -
Segment Disclosures under IFRS 8’s Management Approach: Has Segment Reporting Improved?
Pablo Farías N, Ricardo Rodríguez G.
Spanish Journal of Finance and Accounting / Revista Española de Financiación y Contabilidad.
2014 -
Business group characteristics and firm operating performance: Evidence from Chile
Pablo Farías N.
Academia Revista Latinoamericana de Administración.
2014 -
Salesperson CLV orientation’s effect on performance.
Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Eduardo Torres M, Leslier Valenzuela F.
Journal Business Research.
2013 -
Store Price Promotion Strategies: An Empirical Study from Chile
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Academia - Revista Latinoamericana de Administración.
2012 -
Comparative advertising effectiveness in Latin America:Evidence from Chile
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Rodrigo Uribe B, Sergio Olavarrieta S.
International Marketing Review.
2012 -
Determinants of in-store price knowledge for packaged products: An empirical study in a Chilean hypermarket
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Journal of Business Research.
2011 -
Store brand and national brand promotion attitudes antecedents
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Rodrigo Uribe B, Sergio Olavarrieta S.
Journal of Business Research.
2009 -
Desempeño operacional posterior a la oferta pública inicial de acciones de las empresas chilenas
Pablo Farías N, Marcelo Gonzalez A.
Trimestre Económico.
2008 -
Un análisis a los atributos relevantes de los mercados de las pulgas para los compradores : Evidencia desde América Latina
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista de Ciencias Sociales, Facultad de Cs. Económicas y Sociales, Universidad de Zulia.
2008 -
Customer Retention and Price Matching: The AFP´s Case
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Journal of Business Research.
2007 -
Determinantes de la Compra de Marcas Privadas
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista de Ciencias Sociales.
2006 -
Riesgo Percibido y La Actitud Hacia Las Marcas Privadas
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista Latinoamericana de Administración.
2022 -
The impact of discount appeal of food ordering application on consumer satisfaction in Southeast Asia
TriIndra Wijaksana, Syarifuddin Syarifuddin, Pablo Farías N, Syahputra Syahputra, Tri Indra Wijaksana.
Journal of Eastern European and Central Asian Research.
2015 -
La efectividad de la Publicidad Oposicional
Pablo Farías N.
Estudios Gerenciales.
2014 -
Divulgación del valor en riesgo (VaR) previo a la crisis en el sector bancario español
Pablo Farías N.
AD-minister.
2014 -
Estrategias de Marketing utilizadas por las empresas Chilenas para incrementar el Valor de los Clientes
Pablo Farías N.
Cuadernos de Administración.
2012 -
Determinants of In-Store Price Knowledge for Packaged Goods: An Empirical Study in a Chilean Hypermarket
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Journal of Business Research .
2012 -
AFP Innova: competing in a tender for new affiliates
Pablo Farías N.
Emerald Emerging Markets Case Studies.
2008 -
Un análisis a los atributos relevantes de los mercados de las pulgas para los compradores: Evidencia desde América Latina
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista de Ciencias Sociales (RCS).
2007 -
Cambios en las distancias culturales entre países: un análisis a las dimensiones culturales de Hofstede
Pablo Farías N.
Opción.
2007 -
La Cultura nacional y su impacto en los negocios: El caso chileno
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Estudios Gerenciales.
2007 -
Cuantificación de las distancias culturales entre países: un análisis a Latinoamérica
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Cuadernos de Administración.
2007 -
Similitudes y diferencias en las causas psicográficas de la lealtad a la marca de producto y la fidelidad al supermercado
Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Eduardo Torres M.
Cuadernos de Administración.
2006 -
Riesgo Percibido y la Actitud hacia las marcas privadas.
Pablo Farías N.
Academia Revista Latinoamericana de Administracion.
2006 -
Analizando la compra de marcas privadas: evidencia empírica desde Chile
Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C.
Estudios Gerenciales.
2006 -
Marcas Privadas y la Copia en el Etiquetado a las Marcas Nacionales
Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Hitos de Ciencias Económico Administrativas.
2017 -
Endowment Effect in Latin America: Experimental Evidence
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista Estudios de Administración.
2005 -
Efecto de las características psicográficas en la intención de compra de marcas privadas: evidencia desde Chile
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista Estudio de Administración.
2016 -
Use of Facebook and the Formation and Maintenance of Social Capital: Evidence from Latin America
Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C.
Marketing Challenges in a Turbulent Business Environment.
2016 -
Endowment effect in Latin America: Empirical Evidence and implications
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Marketing Challenges in a Turbulent Business Enviroment.
2016 -
Marketing Challenges in a Turbulent Business Environment
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Springer International Publishing.
2022 -
Determinantes de la adopción de los comentarios en línea por parte de los usuarios: ¿Qué determinantes ha identificado la literatura?
Pablo Farías N.
Revista Marketing - ANDA.
2021 -
Elementos locales y foráneos en el nombre de la marca de las marcas top en América Latina
Pablo Farías N.
Revista Marketing - ANDA.
2020 -
La efectividad de los advergames y los banners: el rol del entretenimiento percibido
Pablo Farías N.
Mayo-Junio .
2019 -
Fortalecer la marca en los sitios web de tiendas por departamento de América Latina
Pablo Farías N.
Revista ANDA Marcas y Marketing.
2017 -
Las preferencias del consumidor para el vino aplicando el método de máximas diferencias: El caso de Lima, Perú
Pablo Farías N, Bruno Fistrovic.
Revista Anda.
2016 -
Los determinantes del conocimiento del costo total de los avances en efectivo
Pablo Farías N.
Revista ANDA Marcas y Marketing.
2015 -
El efecto de la fonética sobre las marcas
Pablo Farías N.
Revista ANDA Marcas y Marketing.
2009 -
Endowment Effect ¿Ficción o realidad?
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C.
Revista Trend Management.
2008 -
Fidelizando a los compradores: proveedores v/s supermercadistas
Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Eduardo Torres M.
Trend Management.
2008 -
Las Distancias Culturales son Estables a través de las Décadas
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Trend Management.
2008 -
¿Las Distancias Culturales son Estables a través de las Décadas?
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Sergio Olavarrieta S.
Revista Trend Management.
2007 -
La Efectividad de la Intensidad de la Comparación y el Tipo de Anunciante en la Publicidad
Enrique Manzur M, Pablo Farías N, Pedro Hidalgo C, Rodrigo Uribe B.
Trend Management.
2015 -
Alianza: pricing to enter the pension industry
Pablo Farías N.
Emerging Markets Case Studies Collection.
2014 -
CASEN Survey: Statistical and methodological misleads in key public policy in Chile
Pablo Farías N, Flavio Galasso .
Emerald Emerging Markets Case Studies.
20132 -
CONSUMO CONSCIENTE Y RESPONSABLE EN CHILE características y segmentación de los perfiles de consumidores responsables en Chile
M. Avaria. J, J. Saieg. G, L. Catalan. C.
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20132 -
Plan de Marketing Agua Alcalina Diaguitanos
D. Vergara. C, A. González. P, F. Jara. K.
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20131 -
Influencia de las redes sociales en la creación y mantención del capital social en Chile
N. Aguilera. J, E. Castillo. C, C. Romero. R.
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